
Top Watch  2(1): 12-13, 2007 CORRESPONDENCE 
http://im1.biz  
© Truthfinding Cyberpress HIGH LEVEL MISCONDUCT 
 

More Answers Needed for Resolving the Mystery on Publishing the 
Flowering Paper 

 
Shi V. Liu 

 
Eagle Institute of Molecular Medicine 

Apex, NC 27502, USA 
 

Corresponding with SVL@logibio.com 
 

(Received 2007-05-04; accepted 2007-05-07; published 2007-05-08*) 
 

HIGHLIGHT 
 

A Letter asking Science for answers on the high level misconduct in its publication was rejected by Science. 
Then a Correspondence derived from this Letter was submitted to Nature but, interestingly, was rejected by 
Nature.  Why? 
 

ABSTRACT 
 

Nature has used almost two pages to cover some background news on a recent Science retraction.  
However, some deep level questions relating to high level misconduct were not asked by Nature but were 
presented in this Correspondence.  However, facing these questions aimed at revealing editorial misconduct 
and high level misconduct by a “top” scientist, Nature suddenly lost interest and stated that the “complaint 
does not meet Nature’s stated editorial criteria for publication.  
 

KEY WORDS 
 

High level misconduct,  Retraction,  Science,  Nature, Justice,  Editorial criteria,  Editorial misconduct 
 
 
Sir – In the News (446: 956-957, 2007) you 
reported the retraction by Science (316:367, 2007) 
one of its Breakthrough publications in 2005 (309: 
1694-1696 and 1880-1885, 2005).   You also 
question the “timing” of the retraction with the 
publication of two more flowering papers by 
Science as “the papers were pushed to publication” 
– a speculation that was denied by Science.  

While your News has mainly focused on the 
Nilsson’s accusation of the data (mis)handling by a 
junior member of his research team, a more serious 
high-level misconduct has been ignored. 

According to a published statement by Huang – 
the accused junior member – “Nilsson interrupted 
our original plan and asked us to rapidly do these 
experiments in order to catch up with two papers on 
FD gene that would be soon published”.  After the 
experiments, “all original data were handled to 
other authors for making the final tables and figures 
and the paper [which was written by Nilsson] was 

submitted to Science before he came back from a 
vacation”.  All these quotations were translated 
from a Chinese publication posted in New Threads 
(http://www.xys.org). 

To find the actual truth I, as the Editor-in-Chief 
of Scientific Ethics (http://im1.biz) wrote to Nilsson 
and asked him 10 questions including when and 
how he learnt that the two papers on FD gene that 
would be soon published.  Nilsson so far still has 
not answered me.  Meanwhile Huang, after he read 
the 10 questions which were also published in New 
Threads, contacted me and provided more inside 
information. 

Apparently, Nilsson learnt the upcoming 
publishing of the other two flowering papers in 
May 2005 and then asked Huang et al. to rush on 
some experiments.  Nilsson, and likely some other 
co-authors, finalized the presentations of the data 
obtained by Huang (some “bad” points were 
marked out but not deleted by Huang) and wrote 



Liu MYSTERY ON PUBLISHING THE FLOWERING PAPER 13 

 

Top Watch 2 (1): 12-13, 2007 ©Truthfinding Cyberpress (http://im1.biz) 
  

the paper for Science. So if there was a kind of data 
“falsification” misconduct, Huang should not be the 
person to be blamed, not to say the only person 
being blamed.  In my judgment, a person 
intentionally engaged in data falsification would 
not leave a candid mark on the “bad” data points.  It 
is also my logical sense to say whoever removed 
those “bad” points from the final presentation and 
did not offer public an explanation was actually 
falsifying the data. 

By checking the publishing records of Science I 
found the publishing of Nilsson’s much later 
submitted paper in advance of the other two already 
accepted papers is an outright editorial misconduct.  
The submission dates for Abe et al.’s paper 
(Science 309: 1052-1056, 2005), and Wigge et al.’s 
paper (Science 309: 1056-1059, 2005) were 
respectively June 10 and May 3 of 2005, both were 
much earlier than the submission date (July 21 of 
2005) of the Nilsson/Huang paper (Science 309: 
1694-1696, 2005).  But the dates accepted for 
publication for these three papers were respectively 
July 12, July 7, and August 3 of 2005.  However, 
while the other two papers were only published 
regularly in print on August 12, 2005, the 
Nilsson/Huang paper was published first online on 
August 11 and then in print on September 9, 2005. 

It is appalling to see how Nilsson treated the 
other two earlier papers that he was aware in his 
much later submitted paper.  Instead of citing and 
also objectively placing those two earlier studies in 
suitable positions of scientific history Nilsson 
mentioned them only in the “Note added in proof”, 
as if he only became aware of those studies after he 
submitted the paper.  Why would Nilsson be so 
dishonest in communicating scientific knowledge 

and history?  Is this kind of fact distortion or credit 
robbery more harmful and shameful than those 
data-manipulation types of “misconception”? 

Science has rejected Nature’s speculation of 
pushing the recent two flowing papers for 
publishing.  These two papers took a 40-day review 
period and thus Science’s action may be not that 
unusual.  However, the Nilsson 2005 paper took 
only 13 days to accept and 21 days to publish 
online.  Is this lightening fast speed of publishing 
an amazement of the working efficiency of Science 
or a smoking gun of the work abnormity in 
Science? Why should Science give Nilsson a much 
favored treatment by publishing his study even 
earlier than the other two already accepted 
submissions?  Did some one run an inside track or 
even take a short-cut to reach the finishing line 
earlier? 

Nilsson and Science: you both owe public many 
answers! 

 
* This manuscript was submitted to Nature on 

2007-05-04 but was rejected on 2007-05-07.  
The rejection of Nature stated that “On this 
occasion, the papers concerned were published 
in the journal Science, so your complaint does 
not meet Nature's stated editorial criteria for 
publication. We suggest, therefore, that you 
refer your own investigation of this matter to 
Science, the journal in which the work was 
published.” 

 
The publication above is the same as submitted to 
Nature except the added highlight, abstract and 
keywords. 

 


